Feb 28, 2010

Departure.


A fainting dawn light.
At the end of a dark night.

A huge awful train.
Waiting under the rain.

The departure horn.
Penetrates the heart like a thorn.

And a very sad couple.
Standing in sorrow among the huddle.

She is holding his hand.
For that pain she can not stand.

He is looking into her eyes.
Only one look and he is able to realize.

That leaving without her.
For him means to die lonely out there.

She gives him a hug saying " Do not Go".
His arms around her, he replies " Wish I could do "


" Do not leave me alone " this is what she last says.
He kisses her hand promising to remember their days.

Again the horn is calling
They feel their dreams are falling.

She covers her face holding a painful yell.
He rides the train , with tears he bids her farewell.

16 التعليقات:

فاتيما said...

الله

حلوة قووووووووووووى
يا بسكوتى


رقيقة رقيقة رقية من هنا لبكرة هقول الكلمة دى و مش هبطلها

انا شوفت المشهد
و وقفتهم سوا

و كنت مستنية كل كلمة هتطلع منها
و ردوده عليها


يااااااااااااااه
ياااااااااااه
ع الجمال و الرقة

حلوة قوى بجد
انا مش لاقية كلام اقوله
يوازى روعة ما كتبتيه


بحبك يا عيون ماما قوى
و بقيت مغرمة بكتاباتك دى
و كأنى متمكنة من الإنجليزى قوى

بس اصلى حاسة و انا بقرالك انى بسمع غنوة من اغانى فرانك سيناترا و انا بموت فى الراجل دا


حاجاتك شبه اغانيه
رقيقة و سلسة
و مفهومة و غرقانة حب و مشاعر حقيقة


و هروح اقرى البوست اللى فات بروقان
لأنى منفعش اقراه بسرعة و عاوز تركيز

بوسة و حضونااااااااات كتير قوى
يا بسكوتة البسكوتات

ستيتة said...

حلوة قوي
جبتي شوية معاني كول طحن
معناها عميق جدا
ألهمتيني

مانوسة

ستيتة said...

She is holding his hand.
For that pain she can not stand
دي أثرت فيا قوي
والخاتمة
She covers her face holding a painful yell.
He rides the train , with tears he bids her farewell
دي خرافية

آه يا بساكيتو
هذه هي الحياة
لقا ووداع
و departure horn
وساعات
departure
من غير حتى مجرد انذار

تكنن

صباح معطر برائحة الفانيليا


ستستة انترناشونال كومباني

Humman being said...

Baskoutta...

yr poems is sooooooooo touchable so as to yr choice of photos.....

departure is always the very bad experience which we can't face and the very sad memory which we can't remember
go on... you'll have a great future
good luck

adel said...

صباح الوداع و محطات القطر
why sis ?? :)
it's morning :) sunshine ... black coffee ... Fairouz .... and crying :):)

Anonymous said...

حلوة وفيها مشاعر حد بيحب اوى

بس حزينة جدا

Baskouta said...

ماما حبيبتي
بجد عجبتك
انا مبسوطة اوي اوي
فرحانة اني عرفت اوصل الصورة بالشكل اللى خلاكي تعيشيها
انا كمان بحبك يا مامتى

بتدلعيني وترفعي من روحي المعنوية
انا كتاباتي شبه اغاني سيانترا
طيب والله انتي مدلعاني اخر حاجة

اما عن البوست اللى فات
فهو طويل اوي بس اتمنى يعجبك وهستنى رايك
بحبك ووحشتيني
بنوتك بسكوتك

Baskouta said...

مانوسة
ايه ده بجد
والله مش مصدقة
انا فرحانة موت انك قريتيها وعجبتك والاكتر انك اصلا كتبتيلي كومنت
انتي مش متخيلة انا مبسوطة ازاي
عارفة يامنوسة انا نفسي اشوفك موت
حبيتك كدة من كتر ما ماما بتقول اننا شبه بعض في موضوع الشعر ده
ان شاء الله اشوفك على خير

وياستي انتي تؤمري بالنسبة للافكار الكول
والالهام
انا اصلا مكنتش بجاملك لما علقت على القصيدة بتاعتك انتي موهوبة وان شاء الله تبقي احسن مني مليون مرة

بوسة بسكوتية على خد مانوسة القمر

Baskouta said...

د\ستيتة حبيبتي
انا بحب اوي لما تختاري كم جملة لمسوكي من البوست بحس انى بجد اثرت فيكي

عارفة يا دكتور انا اصلا بياثر فيا اوي اي مشهد وداع ولما شوفت الصورة دي حسيت ان اي حبيب وحبيبة في لحظة وداع بيبقوا اد ايه مش عاوزين يفارقوا بعض وكان روحهم متعلقة ببعض

والله كومنت حضرتك هو اللى يجنن
وبيسعدني جدا

عارفة يا دكتور انا اعتقد ان اصعب من الفراق نفسه
هو الفراق من غير انذار

ده با مش بس بيوجع وجع الفراق لا بيبقا معاه
دهشة وصدمة وغربة وكل حاجة مؤلمة

تحياتي البسكوتية

اااه انا بجد نفسي اشوف مانوسة
بليييز يا دكتور

Baskouta said...

Shaimaa
thanks sweetie for the sweet comment
Thanks for following my writing , for feeeling my words and understanding the sense behinde.

Your comment is very encouraging
Thanks.
Regards
Baskouta

Baskouta said...

Adel
my dear brother
يا صباح الشوكولا
ازيك
على فكرة انا مش مكتئبة بسبب موود القصيدة بالعكس انا بس اتأثرت بالفكرة وكتبتها
انما انا مودي كان لطيف
Esto es sempatica
يعني لطيف بالاسباني

بسأل عليك مامتي
فينك

اه
على فكرة انا عاوزاك تقرا البوست اللى فات
هو طويل بس يهمني رايك في طريقة كتابتي ليه
هستنى رايك
Your sis
Baskouta

Baskouta said...

Star
فعلا هي حزينة
بس معنى انك حسيتي حزنها
ان قدرت اوصل احساسها
سعيدة بمرورك ومتابعتك
ميرسي يا احلى ستار
تحياتي البسكوتية

Tarkieb said...

رغم حزن اللحظة حاسس بالحركة وصوت القطر المزعج دليل ان الوقت بيعدي بسرعة وخلاص مفيش الا الرحيل...بس في من ده دلوقتى يا بسكوته؟ اشك.....ياريت يكون في لسة ناس كدة وبتعمل كدة ومش بتتكسف من ذو العيون الجريئة...احسنت بجد

Baskouta said...

Tarkieb
Hello
ميرسي على الكومنت
وعلى المتابعة
انا مبسوطة انى عرفت انقل الصورة
اما عما اذا كان لسة في ناس كدة
فانا هتكلم عن رايي الشخصي
اه لسة فيه
لسة فيه ناس بتعرف تحب بجد وتستاهل انها تتحب بجد

ميرسي مرة تانية
تحياتي البسكوتية

لاسع افندى said...

انا سمعت كل حاجه

انى افهم كلمه مافيش


عموما تحياتى

Baskouta said...

لاسع افندي
ايه النور ده
منور المدونة والله
طيب قولي وانا انزل بالترجمة

بس والله الموضوع مش صعب اوي كدة

ميرسي على المرور وعلى الكومنت وعلى التحيات
بسكوتة